Vad är VoIP?

Prata kostnadsfritt, eller åtminstone mycket billigare.

Enkelt uttryckt är VoIP (eller Voice over Internet Protocol) telefoni som använder din bredbandsanslutning till Internet, så kallad Internet-telefoni. Traditionella telefontjänster omvandlar din röst till elektroniska signaler som skickas över teleföretagets ledningar. Signalerna omvandlas sedan till ljud av telefonen i andra änden.

VoIP behandlar istället röst som all annan information som skickas över Internet – genom att omvandla den till datapaket. Paketen kodas till datafiler, skickas över Internet och avkodas tillbaka till ljud av en dator eller någon annan enhet (som en VoIP-telefonadapter). Eftersom du bara betalar när Internet-data konverteras och ansluts till standardtelefonnätet i andra änden är det avsevärt mycket billigare än att betala för båda sidorna, som vid traditionella telefonsamtal.

Fördelar med VoIP

Den största fördelen med VoIP är minskade kostnader. VoIP-tjänster är mycket billigare än vanliga fasta tjänster – ibland är de till och med kostnadsfria. En annan viktig fördel med VoIP är mobiliteten. Eftersom VoIP går via Internets globala nätverk är inte användaren bunden till en fysisk plats för en mängd olika tjänster. Så länge du har en dator, en bredbandsanslutning och i vissa fall en telefonadapter kan du ringa samtal med ditt VoIP-konto.

Typer av VoIP-tjänster

Det finnstvåhuvudtyperavVoIP-användninghemmaellerpåkontoret– nättelefoner och SIP-baserade telefoner. Nättelefoner, som även kallas “softphones”, är programvara som omvandlar din dator till en telefon. Programvaran är vanligtvis kostnadsfri, går att hämta på Internet och kräver inget mer än en aktiv Internet-anslutning och ljudfunktioner.

SIP-baserade VoIP-adaptrar ansluter din befintligatelefontillInternetviaen maskinvaruenhet, vanligtvis en router, telefonadapter eller IP-telefon. Det kräver en betald prenumeration hos en tjänsteleverantör, som Vonage® eller AT&T CallVantageSM.

Vad är Nättelefoner?